Det FUNGERTE!!!

Jeg er så takknemlig for at jeg har flinke folk rundt meg. Vi har som sagt slitt med at Boris hopper og biter etter oss på tur. Min kjære har også begynt å oppleve dette rett utenfor leiligheten vår. Denne helgen endret mye av dette på seg. På lørdagen tilbrakte vi store deler av dagen nede ved sjøen, på grunn av varmen. Boris var sitt utrolige selv, men jeg vill ikke si at han hoppet og bet etter oss. Han er generelt sett bare en ”stor knø” Han skal vanligvis ligge oppå oss og tygge på beinet sitt, så ikke noe nytt der. Hovedfokuset på lørdagen var ro-trening. Han hadde sine øyeblikk, hvor han løp rundt, lekte med vannkanten og hoppet rundt i tangen, men det var bare hyggelig. Han fant roen etter hvert. Null lydighet, null tur, bare avslapning ved vannkanten. Noe som imidlertid gjorde meg litt trist den dagen, var at jeg egentlig hadde lyst å være på fjelltur. Basert på den store lengselen så bestemt jeg og min kjære at vi skulle prøve oss på det den påfølgende dagen. Dette gjorde vi. Turen gikk til Hardhausvannet i Håkvikdalen. Og det gikk STRÅLENDE. Boris var eksemplarisk. Jeg har ikke ord. Innstillingen min til turen var;

”Vi prøver oss på en tur. Vi vet at han blir å hoppe og bite, så det blir ikke å komme som en overraskelse eller en skuffelse. Gjør han det så prøver vi oss på et godbitsøk. Vi har han i kort bånd under hele turen. Det hjelper vanligvis. Jeg blir den som tar han mesteparten av veien, hvilket vanligvis gjør ting litt bedre. Vi skal ikke leke med han på noen måte. Null pinne! Null leke! Vi holder en rolig tone når vi snakker. Null roping eller ”knapp snakking”. Godbitsøk når vi stopper. Fungerer det ikke så fungerer det ikke”

Vet dere hva? DET FUNGERTE!!! Vi fikk en nydelig tur sammen, alle tre. Temperaturen var fin, solen skinte, vinden reddet oss fra insekt, klegg og overoppheting. Vi brukte dagen og tok MANGE vannpauser. Overopphetet Boris ville vi absolutt ikke ha. På grunn av myyyye gå pent i bånd trening trakk Boris veldig lite, tatt i betraktning at han hadde på seg selen, hvilket han får lovt å trekke i. Alt i alt en nydelig tur. Turen gidde meg litt nytt håp.

 

Med det sagt, noe som er veldig viktig at jeg nevner, og som antagelig hadde en stor innvirkning på at turen gikk så bra, var at Boris var helt utvilt før vi dro. Den eneste formen for stimuli han hadde fått før turen, var den han fikk når han ble luftet for å tisse. Det tok i tillegg litt tid å kjøre til destinasjonen vi skulle gå fra, så Boris fikk seg en god powernap i bilen. Før vi dro hjemmefra, så forsøkte jeg i tillegg å være litt obs på at han skulle være rolig. Når han ble urolig inne, så gidde jeg han en slikkematte, kong eller et griseøre. Da fant han fort roen i sengen sin. Fantastisk aktivisering. Den typen skal vi definitivt fortsette mer med.

 

Noe jeg er begynt å gjøre, med halvparten av formengden til Boris, er å bløtlegge det og blende det sammen med noe annet godt. ”Noe annet godt” kan eksempelvis være noen biter fisk, godbiter av lav verdi, litt leverpostei, rosenkål, gulrot eller brokkoli. Det avhenger veldig av hva jeg har tilgjengelig. Denne massen, bestående av bløtlagt tørrfor, ”noe annet godt” og vann, kverner jeg sammen i en blender og sprer utover slikkematten og i kongen. Disse får han enten som de er eller frossen. Boris elsker dem, hvilket er en bonus. Likevel, hovedmålet med disse, er at han ikke skal stresse seg selv opp av noe så enkelt som en sofapute. Til nå har det fungert ekstremt bra. Slikkematten fikk vi ikke før torsdag uke (11.07.2024) i forbindelse med en månedlig goodiebox vi får i posten. Dagen etter valpekurset om aktivisering. Og jeg må si. Akkurat den pakken kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt. AMAZING!! Uansett. Rutinemessig får han slikkematten, gjør seg ferdig, før han så legger seg ned og sover. Selvsagt, ingen regel uten unntak. Han får sine raptuser, men en liten ekstra runde på slikkematten løser vanligvis det. Eventuelt, så trenger han bare litt hjelp. Hjelp i form av at jeg holder tyggebenet mens han gnager.

 

Med det sagt er det en ting til jeg MÅ nevne før jeg avrundet dagens innlegg. Noe vi ble veldig observant på etter sist valpekurs, var om Boris hadde tilgang til leker hjemme. Vanligvis har han sjelden tilgang, men det har hendt. Det i forbindelse med at jeg har brukt å strø godbiter i lekekurven hans, for å aktivisere han. DUM IDE! Han giret bare seg selv opp av dette. Dette har vi sluttet helt med. Alt som han kan gire seg selv opp av er nå fjernet. Det eneste han har tilgang til er tyggeben, griseører ol. Jeg må si. Det har hjulpet! Han er så mye roligere på generell basis. Nå må det kanskje gå noen dager til før vi merker skikkelig forskjell, men jeg føler at det hjelper. Han er mer rolig inne, føler jeg. På fredagen for eksempel. Han gjorde ikke så mye ut av seg den formiddagen, når jeg satt i møter. Han vandret litt rundt, gnagde litt på benet, slikket på slikkematten, ble luftet for å tisse, så ut av stuevinduet og sov. Og det var egentlig alt.

 

På ettermiddagen, så merket jeg at han hadde mye energi, men etter en kort økt var han sliten. Resten av dagen var han bare sammen med meg, mens jeg rundvasket leiligheten. Han var litt plagsom når moppen og støvsugeren kom fram, men det var som forventet. Måten vi vanligvis løser dette på er å sette opp valpegrinden. Når han kommer inn i den så siter han vanligvis bare og ser på.  Det med moppen og støvsugeren er en utfordring i seg selv, men jeg tror det begynner å løsne. Han roer seg i valpegrinden, så vi får bare spille på det.

 

Med det sagt så tror jeg at jeg avslutter dagens innlegg med å si; DET ER HÅP! Jeg må bare jobbe på, innrømme feil, søke hjelp og ta tiden til hjelp. Det jeg nå håper på er at vi har opplevd den verst helgen 12-14.juli, og at det nå bare blir å gå oppover. Jeg krysser fingrene for det.

 

SNAKKES i neste innlegg

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg